Autora: Carme Gasull
“El fonament , el pilar central, la paret mestra de la cuina catalana”, defineix el cuiner i escriptor Vicent Marqués en el primer dels deu volums que integren la col·lecció Història de la cuina catalana i occitana, iniciada per Edicions Sidillà l’any 2018.
“El compartim amb italians i castellans, però si algun dia es celebrés un concurs per determinar quina és la més popular de les salses catalanes, la guanyadora no podria ser una altra que el sofregit, la reina de les salses a casa nostra, bona per als guisats de carn i per als de peix, per als arrossos i per a les verdures…”, afegeix l’estudiós.
Una “preparació feta amb ceba, all o tomàquet combinats en diferents proporcions i sofregits (coccions amb poc greix, a poca temperatura i força estona), de vegades amb l’afegit de julivert o pebrot i d’altres ingredients, que serveix de base per a l’elaboració d’un plat”, descriu el Corpus de la Cuina Catalana, un altra obra imprescindible de la mateixa, editada l’any 2006 per l’Institut Català de la Cuina.
En els darrers anys, i amb l’objectiu de facilitar l’acte de cuinar a aquelles persones que es preocupen de la seva alimentació, volen menjar sa i saborós, però tenen poc temps per fer-ho, diversos professionals del món de l’alimentació i la gastronomia han llençat al mercat sofregits d’elaboració artesana completament naturals i saludables.
Fins i tot se n’han fet llibres temàtics! És el cas de Sofregit. 50 receptes i històries particulars de la cuina catalana, escrit pel cuiner ampordanés Enric Herce i publicat per Cossetània Edicions l’any 2020.
Sofregit Quim Matas, a la Bisbal de l’Empordà, a la demarcació de Girona; Conserves artesanes i naturals Mar-Tret a Abrera, a la demarcació de Barcelona, i Mos de Tros, a Vallverd-Ivars d’Urgell, a la demarcació de Lleida, són algunes de les empreses que elaboren i comercialitzen sofregits (i altres bases de la cuina catalana) ) que trobaràs a la Gastroteca. N’hi moltes altres!
Després d’anys d’investigació i optimització, l’any 2015 Quim Matas troba la manera de comercialitzar i distribuir aquest producte artesà, 100% natural, cuinat durant dotze hores i per a l’elaboració del qual no s’utilitza cap altre ingredient que ceba de Figueres (90%) i l’oli d’oliva verge extra (10%).
“Un producte òptim per a l’elaboració de guisats, fideuades, arrossos, platets, salses… nascut a la carnisseria-xarxuteria oberta pel Quim i la Tat l’any 1977 a la Bisbal d’Empordà que, anys més tard, es van endinsar al món de la cuina tradicional per oferir plats per emportar. Disposar de sofregit de ceba ja preparat per la seva cuina aviat es va fer una evidència. I d’aquí, sorgeix també la voluntat d’oferir aquest producte de qualitat als clients, una solució a la necessitat de reduir el temps d’elaboració dels plats, facilitar-ne la cocció i incrementar-ne el sabor”, relaten fonts de l’empresa.
Guardonat en tres edicions amb el segell de qualitat alimentària ‘Girona Excel·lent’, actualment el Sofregit Quim Matas es troba a més de cent-cinquanta botigues de Catalunya (en pot de vidre de 230 grams o 1 kg) i es distribueix, també, dins el sector de la restauració (bossa envasada al buit d’1 kg). Pots comprar-lo en línia i/o físicament aquí.
Com a curiositat, el passat mes de juny s’estrenava un film documental que retrata a través d’una mirada intimista, com les inquietuds culinàries d’en Quim, el treball en família i la recerca constant culminen en un producte d’excel·lència. També revela alguns ingredients del seu secret professional: una honestedat tranquil·la, el coneixement del gest i el no tenir pressa. El documental ha estat dirigit per Miquel Matas Ferrer, dissenyador de la imatge del producte i qui, durant l’any 2020, va voler retratar el projecte familiar, per mostrar les persones implicades, els processos i les anècdotes viscudes fins a dia d’avui, en què el Sofregit Quim Matas s’ha fet un lloc en el panorama gastronòmic del país.
O d’en Jordi Ribas i la Sònia Labrador, els propietaris del restaurant homònim a Pals, també al Baix Empordà. Ceba de Figueres (80%), tomàquet natural (10%) i
oli d’oliva verge extra (10%). Aquesta és la composició del sofregit que elaboren i comercialitzen des del passat mes de març en dos envasos diferents: “bossa al buit de 2,5 kg, més enfocada a botigues que vulguin vendre-la a granel, i pot de vidre, de 180 i 380 grams pel consumidor final”.
“El sofregit s’ha de coure molt a poc a poc? Depèn… Nosaltres el tenim fet en dues hores. És una de les nostres particularitats. Hem invertit molt en maquinària per elaborar un producte de qualitat”, explica el cuiner Jordi Ribas. “Ja fa 8 anys que elaborem aquest estil de sofregit, que ja veníem als clients que ens el demanaven, només amb l’adhesiu de Sol Blanc, això sí. Per què no ho fem bé?, vam pensar durant el confinament. I com que teníem la botiga en línia en marxa, des d’on el veïnat ens feia comandes d’arrossos i altres plats per emportar, la resta no ens va costar gaire”, afegeix.
De fet, disposen d’un espai de cuina annexe on fan el sofregit i les produccions del restaurant Sol Blanc i de Cal Gall, a Sant Feliu de Boada, negoci que també gestionen des de fa un parell d’anys on recuperen platillos i guisats tradicionals de la cuina catalana: mar i muntanya, galtes de porc, cargols, fricandós, xai rostit, jarret de vedella… “El capipota de Cal Gall el marco amb aquest sofregit amb una mica més de tomàquet natural”, posa com a exemple el xef.
Un altre dels atractius del Sofregit de Ceba Sol Blanc? Que amb la comanda t’arriba una recepta impresa per cuinar les seves elaboracions a casa. De moment n’adjunten tres, però no descarten imprimir-ne més. Pots comprar-lo directament a solblancshop.com o als punts de venda que trobaràs llistats aquí.
Aquest és el projecte iniciat el 2019 pels empresaris barcelonins Gaston Chritin i Albert Camprubí, l’obsessió dels quals ha estat portar les bases tradicionals de la cuina a tothom qui cuina, independentment de si són professionals de l’ofici o simplement el gaudeixen amb la seva família i amics.
“La marca neix amb la idea d’inspirar i permetre cuinar més amb el poc temps del que disposem. Per fer-ho, CUICK se centra en tres idees fonamentals: qualitat, eficiència i comoditat. Això vol dir que el “com” realment importa. Només treballem amb els millors ingredients, que ens subministren directament productors i pagesos locals i que, un cop rebem, pelem, netegem i cuinem tal com ho faria qualsevol cuiner. Els nostres productes tenen una “etiqueta neta”: no fem servir cap tipus de conservants, colorants ni additius. Un producte 100% natural que es pot emmagatzemar a temperatura ambient i que pretén ser tan bo com si el preparés el millor xef de la ciutat. A més, per arribar a la nostra comunitat, aprofitem un dels canals de comunicació més populars d’avui en dia, les xarxes socials, especialment Instagram, i invertim en embalatges de primera qualitat per cridar l’atenció dels consumidors actuals”, expliquen els seus creadors.
Conscients que les receptes de sofregit varien de casa a casa, però que tenen atributs comuns, a CUICK opten per elaborar-ne dues versions: ceba i tomàquet (60% de ceba de Figueres, 34% de tomàquets pera, oli d’oliva verge extra i alls) i ceba (96% ceba de Figueres i oli d’oliva verge extra). Dos sofregits que presenten en dos formats: envàs flexible (doypack) de 160 grams per a particulars i bosses al buit de 500 grams i un 1k per a la hostaleria. Pots fer la teva comanda al seu web i/o comprar els seus productes a diferents punts de venda.
El sofregit de ceba i tomàquet de CUICK, per cert, és un dels productes que enguany representen la regió de Catalunya a l’European Food Gift Challenge, un concurs creat per atorgar i donar visibilitat internacional a aliments artesanals i als regals gastronòmics amb alt valor afegit per la seva proposta de packaging, l’innovació del producte o el relat associat al seu consum. El certamen permet als productors locals de les Regions Europees de Gastronomia — Catalunya ostenta el títol des del 2016— capitalitzar una distinció que generi la demanda cada vegada major dels visitants de regals excepcionals aparellats a l’autenticitat i singularitat d’un territori. A més, a través d’aquest concurs, les Regions Europees de Gastronomia poden donar suport als seus petits i mitjans productors locals de productes tradicionals i destacar les històries que connecten aquests productes a la regió, creant així un valor afegit per al seu territori.