La qualitat dels productes alimentaris catalans no para de crèixer. I les marques, segells o distintius de qualitat que ajuden a promocionar-los i visibilitzar-los creixen amb ells. Ens en feiem ressó mesos enrere al blog i hi tornem perquè, recentment, se n’han impulsat de nous. Te’ls actualizem!
Les marques i segells creats per entitats públiques i privades amb l’objectiu de posar en el mapa gastronòmic productes que busquen l’excel·lència i fomentar-ne el seu consum se sumen i complementen els distintius d’origen i qualitat certificats per la Unió Europea per protegir els productes específics que disposen de característiques úniques vinculades al seu origen geogràfic i al seu coneixement tradicional (DOP, DO, DOQ, IGP, ETG), així com a les certificacions que garanteixen els processos de producció (ecològic, producció integrada).
Sovint són les agrupacions locals, quant a associacions de productors o mestres artesans que treballen a cada territori, les que promouen aquestes marques i segells que posen en valor el patrimoni agroalimentari.
Escriu www.gastroteca.cat al teu navegador, vés a la pestanya ‘On comprar’, i busca la pestanya anomenada ‘Distintius’. Hi trobaràs tots els distintius o segells de qualitat diferenciada que llueixen els productes agroalimentaris catalans, també els més nous. I insistim: a les teves mans deixem que els tastis i parlis de les seves particularitats amb amics i familiars.
Aquest és el nom del nou segell creat per l’Associació d’Empresaris Roses-Cap de Creus per potenciar la gastronomia com a pol d’atracció turístic i garantir que els establiments del municipi, i de la comarca de l’Alt Empordà, fan servir producte local i de proximitat. El segell tindrà dues categories: una, de cuina especialitzada en productes del mar; i l’altre, de cuina de mercat. A més, s’ha previst una acreditació Premium per als establiments que assoleixin un nivell d’excel·lència més elevat.
En una primera fase, ‘Gastronomia d’origen’ s’implantarà a Roses però la idea és fer-ho extensiu al conjunt dels municipis de la comarca i que s’hi sumin el màxim d’establiments possibles. De fet, s’ha elaborat un llistat amb els productes que caldrà tenir en compte per obtenir el segell: peix de les confraries del territori, vins i olis de la DO Empordà i la resta d’aliments que es produeixen a la comarca, fent especial incidència en els productes de temporada.
La creació d’aquest segell és una de les primeres accions impulsades per la taula de gastronomia que l’associació va crear arran d’unes jornades de debat que es van dur a terme al 2020 amb l’objectiu de posar sobre la taula el model turístic que es vol per als propers anys a Roses.
Aquesta marca identificativa i col·lectiva de recent creació vol donar a conèixer a tot Catalunya la qualitat dels productes cansaladers del municipi de la Garriga, al Vallès Oriental, un valor interioritzat per la població, i també reconegut per consumidors de l’entorn proper: carn magra de porc i cansalada, amanides amb sal i pebre, embotides amb tripa natural i la saviesa d’una elaboració tradicional, que ha permès la diferenciació d’un producte de qualitat i únic.
La principal referència d’aquest actiu local és, des de fa anys, la celebració de d’una fira que, en l’edició 2020 va decidir situar-se sota d’un paraigüa més ambiciós: una marca identificativa. Així doncs, a partir d’ara, la Botifarra de la Garriga programarà diferents campanyes durant tot l’any, sent la celebració d’aquest acte al carrer el més significatiu de tots.
Els objectius de la nova marca són fomentar el consum d’aquest producte agroalimentari, promocionar la Garriga com a destinació comercial especialitzada, donar cobertura a totes les accions promocionals que es portin a terme amb relació a la Botifarra de la Garriga així com incrementar l’oferta turística del municipi, dissenyant rutes i activitats relacionades amb el producte.
“Existeixen diferents marques i distintius dels productes agroalimentaris catalans, però la fórmula que millor s’adaptava a les necessitats de la Botifarra de la Garriga era la creació d’una marca col·lectiva”, expliquen els seus impulsors.
Focalitzada també en el aquest producte existeix la marca la Botifarra de Santa Eulàlia de Riuprimer, però els exemples de referència són diversos: Al teu gust Aliments del Pallars, Avellana de Brunyola, Fet a la Conca, L’Anoia del Camp a la Taula, Mengem Bages, Mengem Garrigues, Nous de Girona, Tast Alt Camp, Tasta el Vallès… Molts d’ells presents a Internet arran de la pandèmia, des d’on difonen i venen el que produeixen i/o elaboren directament al consumidor.
Menció especial mereix el segell de qualitat agroalimentària Girona Excel·lent, impulsat per la Diputació de Girona i que, des de l’any 2013 dona suport al sector agroalimentari local, fomentant i difonent les virtuts dels productes d’aquest territori alhora que promou el valor de la proximitat en àmbits diferents.
Perquè un producte pugui optar a aquesta distinció és condició indispensable que s’elabori al cent per cent a les comarques gironines i que l’empresa o l’artesà que l’elabora estigui establert en aquesta demarcació. Només quatre ho són de ple dret des de la primera edició: la poma royal gala, de la IGP Poma de Girona; les varietats de fesols gra petit i setsetmanera, de la DOP Fesols de Santa Pau; la galeta Organic Teules, de Trias Galetes-Biscuits SA, de Santa Coloma de Farners, i els Ametllats (galeta d’ametlla), de Galetes Camprodon SA, de Camprodon. La resta es trien de diferents famílies o categories de productes (aigua, anxoves, arròs, begudes locals, cafè, conserves, embotits, foie-gras, galetes, làctics, oli i vins i vins dolços) durant diversos tasts a cegues.
El proper 4 de maig, per cert, es faran públiques les valoracions de la 4ª edició del Concurs, realitzades a les instal·lacions del Foodlab-Centre d’Innovació Gastronòmicade Riudellots de la Selva, amb les garanties sanitàries i el protocol de seguretat que requereix el contex actual.