La COVID-19 està consolidant a Catalunya un concepte de venda anomenat ‘marketplace’ que, a falta de definició oficial, podríem descriure com una gran botiga de botigues per Internet o un gran aparador virtual dels productes alimentaris i, per tant, una important font d’informació sobre el territori i sobre el que aquest ens pot oferir per beure i menjar.
Arran de la pandèmia, i com a conseqüència de la mateixa (des dels tancaments d’escoles, bars, restaurants, càterings i col·lectivitats a les restriccions en mobilitat provocada per aquesta), productors, empreses i entitats diverses del sector van veure la necessitat d’agrupar-se, difondre i vendre els seus productes a través d’Internet.
GeaNaturals i LaCoop.online són dues de les plataformes de venda digital endegades recentment en territori català. Darrere de GEA hi ha tres amics d’un poble agricultor que suministren fruites i verdures de la millor qualitat, de proximitat i a el millor preu, sense intermediaris. LaCoop.online està formada per un col·lectiu d’elaboradors de vi independents que treballen conjuntament per oferir els seus productes directament i a preu de celler al consumidor.
Durant el confinament, Unió de Pagesos, el sindicat majoritari del camp català, va impulsar la plataforma web Pagesia a Casa per facilitar la comercialització i la compra d’aliments de proximitat tant a productors com a consumidors. Des de llavors, uns 250 productors oferten uns 90 productes d’alimentació, organitzats en cinc categories, que poden servir a la teva comarca, sempre segons temporada.
La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) també va posar en marxa la campanya ‘ProducteCoop: directe a casa!’, habilitant un espai específic al web de l’entitat on es recollien, de forma agrupada, totes les cooperatives agràries que feien venda a domicili. La informació està ara integrada al ‘Mapa cooperatiu’ de la mateixa pàgina web, que conté dades d’interès de totes les cooperatives sòcies —més de dues-centes— perquè els consumidors puguin fer cerques per tipologia de producte i zones geogràfiques, entre d’altres criteris.
“Durant el confinament ens hem adonat de moltes coses que havíem oblidat. Una d’aquestes és que els pagesos i els ramaders han anat cada dia al camp i a les granges per proveir-nos d’aliments sans i de proximitat. Ara és el moment que apostem per ells, no només amb el reconeixement, sinó apropant-nos als seus productes i pagant el que valen els seus productes. Mercat Arrels vol ser una alternativa perquè això sigui possible”.
Així ho explica en Josep Sucarrats, director d’un projecte global amb diferents formats, entre ells, un mercat de pagès en xarxa que, amb un sol clic, posarà en contacte els petits productors del país amb cadascú de nosaltres. Directament, lliurement, sense els condicionants que imposen les grans corporacions alimentàries, des del món cooperatiu, sense afany de lucre i amb la facilitat tecnològica i logística que ens ofereix la revolució digital.
Dirigeixes una empresa? Estàs al capdavant del departament d’exportació, de màrqueting i comunicació, de logística o de finances d’una empresa? Potser et pot interessar la formació gratuïta que està preparant l’Àrea de Coneixement i Estratègia de Prodeca pel proper 18 de febrer.
Es tracta d’una sessió de dues hores enfocades en els aspectes pràctics i operatius a tenir en compte a l’hora d’obrir un e-commerce de productes alimentaris: logística, distribució dels productes, política de preus, la seva gestió, etc. Així mateix, l’empresa Torrons Vicens explicarà la seva experiència en la venda online i, per últim, es mostrarà als participants com comercialitzar amb els productes a través del cas pràctic de la plataforma Manzaning.com.
Més informació i inscripcions, aquí: