Autora: Carme Gasull
Si Alimentaria (el Saló Internacional d’Alimentació, Begudes i Food Service) & Hostelco (el Saló Internacional de l’Equipament i Maquinària per a la Restauració, Hoteleria i Col·lectivitats) es ratifica com el saló líder del sector al nostre país i un dels més importants del món, tant en xifra d’expositors com en diversitat de l’oferta representada, Barcelona Wine Week consolida el lideratge de la seva proposta única, que aglutina una oferta de qualitat representativa de tota la diversitat geogràfica i varietal del vi a Espanya, vertebrada principalment per territoris.
Uns i altres frisen per retrobar-se en un context més favorable malgrat els condicionants en la mobilitat internacional encara vigents i les repercussions del conflicte bèl·lic amb Ucraïna. Així doncs, prop de 3.000 empreses seran presents a una edició molt esperada d’Alimentaria i Hostelco per a presentar la seva major oferta i contribuir a incentivar el negoci, la internacionalització i la reactivació de sectors estratègics per a l’economia espanyola així com per mostrar que la indústria alimentària i hostalera són puntals clau per a la reactivació econòmica i la internacionalització.
Per la seva banda, Barcelona Wine Week augmenta prop d’un 20% el nombre de cellers participants i un 50% la presència de segells de qualitat respecte a l’anterior edició.
Alimentaria & Hostelco i Barcelona Wine Week coincidiran en el temps, però no en l’espai. Mentre el certamen alimentari i d’equipament ocuparà 85.000 m² del recinte Gran Via de Fira de Barcelona repartits en 8 àrees especialitzades per tipologia de producte, un saló amb totes les comunitats autònomes representades i un altre amb la millor oferta de 52 països de tot el món del 4 al 7 d’abril, el certamen vinícola omplirà el palau 8 del recinte Montjuïc de Fira de Barcelona, 10.000 m² de superfície expositiva neta, del 4 al 6 d’abril.
La innovació, la gastronomia i la gestió vinculada a la sostenibilitat i la responsabilitat social definiran el programa d’activitats d’ambdós salons, que combinarà els seus continguts clàssics amb experiències i coneixements sorgits en l’entorn empresarial després de la pandèmia.
Alimentaria 2022 reflectirà el boom que viu la proteïna vegetal, amb tota mena de novetats pensades per a persones veganes, vegetarianes o flexiterianes. Aliments funcionals i productes amb innovadors sabors o formats completen l’oferta que sorprendrà el visitant. Aquestes tendències, al costat d’imperatius com la digitalització i la sostenibilitat, centraran les conferències de The Alimentaria Hub, on 200 experts analitzaran com menjarem en els pròxims anys. A més d’acollir la mostra de productes innovadors Innoval, The Alimentaria Hub serà el gran àgora d’Alimentaria sobre l’alimentació del futur. Centrarà el seu programa de ponències en dos grans desafiaments del sector: la sostenibilitat i la transformació digital. També s’analitzaran tendències com els nous hàbits en retail, la preocupació per una alimentació saludable o el boom de la proteïna alternativa.
International Pavilions, l’àrea que agrupa la majoria de l’oferta internacional d’Alimentaria, comptarà enguany amb sis noves incorporacions, que acudeixen al saló per primera vegada. Es tracta del Brasil, Eslovàquia, Austràlia, el Canadà, els Emirats Àrabs Units i Puerto Rico.
I amb l’objectiu de seguir intensificant la internacionalització de les empreses espanyoles i d’obrir noves oportunitats de negoci a l’exterior, Alimentaria & Hostelco han convidat 1.400 compradors de 68 països. El programa Hosted Buyers, organitzat en col·laboració amb l’ICEX, facilita el contacte comercial entre els expositors i aquest selecte grup de compradors, i es preveu que en els quatre dies de celebració es puguin organitzar més de 12.500 reunions de negocis.
D’altra banda, la gastronomia revalidarà la seva condició de pilar estratègic i diferencial del saló al congrés The Experience Live Gastronomy amb un programa de cuina en directe, tallers, tastos i presentacions de tècniques culinàries en gastronomia sostenible, territori, la recuperació de tradicions i la recerca d’aliments del futur, entre altres tendències. En els sis escenaris d’aquest gran espai gastronòmic hi participaran més de 30 xefs de referència amb més de 36 estrelles Michelin entre tots ells.
A més, es presentarà l’Hostelco Live Hotel, que recrearà les diferents estances d’un hotel i se celebrarà l’Hostelco Live Arena, un espai on es concentraran debats, xerrades i ponències que duran a terme més de 80 experts en restauració i hoteleria per abordar qüestions relacionades amb el disseny, l’interiorisme, la sostenibilitat, els nous conceptes de negoci, la ‘hiperpersonalització’ per generar experiències úniques, i l’ús de tecnologies disruptives.
Amb l’objectiu d’explicar la Catalunya gastronòmica i agroalimentària, el seus valors, la cuina i els productes, el saló Alimentaria & Hostelco acollirà un programa de sessions de cuina en directe i ponències dins el Catalonia HUB, dos espais diferents amb una protagonista compartida: l’alimentació, com a fet cultural.
Durant els quatre dies de certamen, l’Espai Producte comptarà amb una vintena de presentacions comercials, trobades i degustacions en un format reduït i un aforament limitat a unes 15 persones mentre que a l’Espai Catalunya s’hi realitzaran sessions de cuina en directe, a més de ponències i xerrades vinculades a la cultura del menjar. De fet, en l’edició d’enguany s’ha apostat per un nou format: converses entre professionals de diverses disciplines culturals i reputats xefs catalans.
Sota la marca ‘Catalunya, on el menjar és cultura’, Prodeca també organitza la participació agrupada de les empreses catalanes a Alimentaria & Hostelco 2022 en tres dels salons que la fira disposa en aquesta edició. Amb una superfície expositiva de 4.500 m², el saló amb més empreses catalanes sota aquest paraigua —55 en total— és el de Lands of Spain, l’aparador de les últimes tendències alimentàries que inclourà també els subsectors de dolços, snacks, olis, aliments associats a la dieta mediterrània i productes delicatessen i ecològics.
Així mateix, Prodeca estarà present als salons Interlact, el certamen dedicat al sector làctic, i Intercarn, esdeveniment referent del sector carni, amb la participació de 8 i 3 empreses catalanes, respectivament.
Dins del saló, l’àrea BWW Lands creix un 30% respecte a la primera edició i reunirà bona part de les Denominacions d’Origen Protegides (DOP) espanyoles i BWW Brands concentrarà algunes de les marques vinícoles més emblemàtiques i reconegudes, juntament amb empreses que ofereixen equips, accessoris i serveis per al sector del vi.
D’altra banda, les varietats autòctones com a referents d’una viticultura sostenible seran l’eix principal de gran part de les activitats que tindran lloc a BWWHub, l’àrea on, de la mà de prop de 80 experts, se succeiran més de 30 sessions orientades a potenciar les experiències formatives i sensorials lligades al vi, algunes de les quals també estaran enfocades al negoci. L’enoturisme 4.0, la digitalització, la innovació i les oportunitats de negoci seran altres temes centrals de les sessions programades en què intervindran reconeguts experts i sommeliers.
Així mateix, BWWGastronomy serà l’espai on es posarà en valor el vi a la restauració a través de les seves propostes de maridatges. I tots els assistents al saló podran gaudir de ‘Wine Tasting Journey / Hidden grapes’, una barra de vins de 47 varietats autòctones minoritàries. En aquest ampli espai d’autotasts es podran tastar 57 referències acuradament seleccionades de petites produccions, moltes de les quals són difícils de trobar al mercat.
Barcelona Wine Week també impulsa la seva clara vocació internacional contribuint a la reactivació del mercat del vi, propiciant la culminació de negocis i afavorint l’exportació. Per això, mitjançant el programa Hosted Buyers, visitaran el saló per reunir-se amb els expositors prop de 350 compradors internacionals de vi procedents de 40 països, principalment d’Europa, Llatinoamèrica i Amèrica del Nord.
Paral·lelament, de l’1 al 8 d’abril, el programa BWW Likes the City involucrarà diversos establiments de restauració, hostaleria, botigues especialitzades i espais culturals repartits per la ciutat de Barcelona, que mostraran la seva complicitat amb el món del vi oferint tasts, degustacions, maridatges i altres experiències tant als professionals que visitin la fira com als ciutadans interessats en la cultura vinícola.
En el marc del BWW Likes the City, tindran lloc diferents activitats com ara la la celebració de la G-Night, la gran festa de la Garnatxa, organitzada per l’Associació Terra de Garnatxes al Palau Robert de Barcelona, on cellers catalans i d’arreu del món donaran a tastar vins elaborats amb aquesta varietat.