Josep Soler, president de VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya

Inici>Notícies >La veu del sector >Josep Soler, president de VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya
1
  • Fins a quin punt els sectors agroalimentari i turístic es complementen?

  • 28/05/2009
  • Josep Soler, president de VINSEUM Museu de les Cultures del Vi de Catalunya
  • Es pot convenir que ambdós sectors es retroalimenten, no en va el turisme de qualitat necessita dels actius del territori que ha de promocionar per poder oferir trets distintius que el facin atractiu, mentre que el sector ha d’apostar per la identitat territorial del producte com a marca de garantia i de qualitat que el facin competitiu.

  • Des de ja fa uns quants anys que la globalització posa a prova l’enginy del productor per poder ampliar el seu potencial de penetració en àmbits econòmics de major envergadura. Paradoxalment, la resposta que s’ha comprovat més efectiva a la saturació dels mercats és la glocalització o, el que és el mateix, la posta en valor d’aquells elements distintius locals que singularitzen el producte i el posicionen en el mercat global dins el selecte segell que procura aglutinar qualitat i exclusivitat. En aquest sentit, VINSEUM aposta per un turisme cultural i de qualitat, que posa en relació el potencial patrimonial d’un territori com el Penedès, i per extensió Catalunya, i els productes de qualitat que el distingeixen com són el vi i el cava. El reconeixement local, nacional i mundial del vi català és el resultat final d’una tradició pregona, arrelada a un territori sadollat d’un patrimoni ric i divers heretat de segles d’història de la vitivinicultura del nostre país.

    Aquesta correlació de forces sempre ha de ser equilibrada, un turisme que aposti per la massificació i la banalització de continguts perd els signes d’identitat que el poden fer atractiu i competitiu respecte altres destinacions; mentre que un producte que no aposti per la identitat territorial com a marca i garantia de qualitat quedarà desdibuixat i passarà inadvertit davant mercats molt més competitius d’abast global.

    Davant l’actual replantejament d’un sistema econòmic que ha mostrat les seves febleses, les empreses, en especial les vinculades al sector vitivinícola i a l’enoturisme, han de comprendre que la cultura i els equipaments culturals com el VINSEUM no són banals, que en economia també importen; que quan es parla d’infraestructures no ho són solament les carreteres i els ferrocarrils, els museus, també.  En definitiva, els museus són l’eina d’interpretació del llegat històric i cultural que ajuda a construir una identitat potent, única i irrepetible que el turisme i el sector agroalimentari han de saber positivar en els respectius àmbits de treball.

Enllaços:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.