Joan Gómez, expert en vi i autor del blog De Vinis

Inici>Notícies >La veu del sector >Joan Gómez, expert en vi i autor del blog De Vinis
1
  • Com es pot impulsar el consum i la comercialització del vi català a Catalunya?

  • 5/10/2010
  • Joan Gómez, expert en vi i autor del blog De Vinis
  • A Catalunya es produeix molt vi però sense uns senyals que facin senzill a un consumidor mig identificar que és d'aquí. En canvi, els grans productors a Espanya, que també són grans venedors aquí, sí que tenen aquesta característica identitària. L'única manera d'impulsar el consum i la comercialització del vi català a Catalunya és donant el valor real que tenen les coses que només es fan a casa nostra: és molt difícil trobar una gran cabernet sauvignon a Catalunya, però en canvi podem explicar coses bones del que fem amb el trepat, per exemple.

  • També penso que s'ha apostar per l'exportació de vins fora de Catalunya però sempre en la mesura que poguem fer valorar allò que ens caracteritza. L'exemple del Priorat, del Montsant o de la DO Cava ve del fet que han sabut expressar característiques de terrer amb varietats de raïms de llarguíssima tradició. La gent valora això, tant com jo valoro prendre una bona nebbiolo i sentir-hi el terrer de les Langhe. En canvi, tot i que no conec en detall els números de l'exportació, no crec que sigui tan senzill exportar una merlot d'aquí a França; un cabernet sauvignon a Napa Valley; o un chardonnay a Alemanya.

     

    Pel que fa a les DO, donen la seguretat identitària de què parlava abans. En aquest sentit, són bones sobretot per al consumidor que necessita llegir "DO xxx" per sentir-se còmode i saber què trobarà dins l'ampolla quan l'obri. Ara, dit això, jo no hi trobo cap valor especial més enllà del comercial. Tant aquí com a França o a Itàlia, sobretot, pertànyer a una DO pot tenir avantatges comercials però, segons la meva experiència, pot ser un entrebanc per a molta gent amb empenta i idees. El vi bo és bo amb o sense DO.

     

    Per últim, una via important per impulsar la venda i el consum de vi és l'enoturisme. Els viatgers de l'Antiguitat Clàssica ja feien itineraris en funció de les bondats del menjar i del beure. A l'Edat Mitjana, la literatura gastronòmica identifica productes i llocs. I a la Moderna, els protagonistes del Grand Tour no anaven només a veure pintures i altres monuments! És molt important no desvincular l'enoturisme ni de la gastronomia ni de la història del territori. Vas per Itàlia i trobes vins italians. Vas per França i trobes vins francesos. Vas per Catalunya i les cartes de vins no sempre respecten la presència de vins de qualitat catalans. També aquí cal fer descobrir el fet diferencial.

Enllaços:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.