Entrevista a Josep Lluís Bonet, president de Freixenet

Inici>Notícies >Entrevistes >Entrevista a Josep Lluís Bonet, president de Freixenet
1
2
Autor: Fira de Barcelona
  • "El cava té una relació qualitat-preu molt superior al xampany francès"

     

  • 14/03/2011
  • Entrevista a Josep Lluís Bonet, president de Freixenet
  • El sector del cava ha fet públic recentment que l'any 2010 va batre el rècord de volum de vendes de tota la seva història. Sabut és que, per bé que aquesta denominació d'origen és estatal, la immensa majoria de cava s'elabora a Catalunya. Raó per la qual la Gastroteca s'ha atansat a un dels seus principals artífexs, Josep Lluís Bonet, president de Freixenet, per valorar-lo.

     

  • .- Satisfet per l'últim balanç de venda de cava donat a conèixer pel Consell Regulador? Ha estat un gran any, sí.

     

    .- Compteu l'any natural? A aquests efectes de balanç, sí.

     

    .- Però la campanya fonamental cau entre any i any. Efectivament, és per això que la major part de les cases treballen pensant en una temporada que va de maig a abril. Primera, perquè hi ha el temps natural del raïm, amb la verema que és de setembre a octubre. I segona, pel factor que heu esmentat: el principal mercat el tenim entre Nadal i Reis. Però les obligacions comptables obliguen a fer balanç per any natural.

     

    .- I l'any natural 2010 ha tancat amb 245 milions d'ampolles. Prop de 150 milions de les quals venudes a l'estranger. És un fet històric, però que confirma una tendència.

     

    .- Però el 2009 va haver-hi una davallada. D'acord, però més enllà de circumstàncies puntuals l'important és la tendència. I la tendència és a l'alça i ve a confirmar una cosa que jo vaig pronosticar ja fa molts anys i que quan vaig fer-ho ningú em creia.

     

    .- Quin era el pronòstic? Que acabaríem superant el xampany en volum de vendes.

     

    .- Hi competim en quantitat, però no en qualitat? No hi estic d'acord. Hi competim en totes dues coses. Millor dit, som competitius en la suma d'ambdós factors: tenim una relació qualitat-preu molt superior.

     

    .- Factor que, en temps de crisi, deu ser un trumfo. Segur que sí, el fet que el xampany, qualitat per qualitat, sigui bastant més car en moments com els que passem és important. Però no és l'últim factor: recollim també els fruits d'un esforç comercial, d'una feina de promoció ben feta durant molts anys que ens ha permès entrar a diferents mercats.

     

    .- Sobretot l'alemany. És el nostre principal mercat exterior, sí.

     

    .- Què ho fa? Doncs el que hem comentat: anys de feina i una bona relació qualitat-preu. En el cas d'Alemanya, s'ha de dir que és el primer mercat el món en vins escumosos: 500 milions d'ampolles anuals! El consum per càpita és sis vegades superior al català. Hi ha una gran tradició. I nosaltres competim fonamentalment amb els seus propis vins escumosos de gran envàs. El cava és una mica més car però, la qualitat, bastant superior.

     

    .- Després d'Alemanya, on es ven més cava és al Regne Unit i a Bèlgica. Bèlgica és un exemple clar d'un mercat on hi va havent una progressiva substitució del xampany pel cava. La nostra posició al mercat britànic és forta. Parlem de 32 milions d'ampolles per any. Però el mercat del Regne Unit té una tradició més antiga, de molt de temps. Mireu si és així que allà també hem tingut els litigis per l'ús de les expressions xampany i mètode "champanoise". A Alemanya, no. El boom d'Alemanya s'ha produït dient-ne ja cava al producte i mètode tradicional al procediment.

     

    .- Aquesta feina d'anys la fa el sector de manera conjunta? No, lamentablement, aquí cada casa va pel seu compte. Aquest és un dels reptes que tenim pel davant: superar problemes interns i anar tots a una perquè només així podrem assolir els creixements potencials que existeixen tant en el mercat espanyol com en el de la resta del món.

     

    .- Hi ha algun país concret que constitueixi un target clar de futur? El Japó. Sens dubte. La Xina, sens dubte, també. Però així com el Japó és ja més present que futur, la Xina a hores d'ara i pel que fa al cava és més futur que present. Tot arribarà, evidentment, tot arribarà, i de fet ja treballem al mercat xinès perquè així sigui.

     

    .- Quin percentatge representa Freixenet en el volum de les exportacions catalanes de cava? Entre el 50 i el 60%.

     

    .- Exportem qualitat-preu. Però també exportem qualitat-qualitat? Dit d'una altra manera: les bandes altes del cava tenen sortida exterior? Diguem que una sortida testimonial. Les bandes altes són més per al consum interior.

     

    .- Un consum interior que també ha crescut. Sí i no. A l'interior hem crescut en nombre d'ampolles però el consum s'ha mogut en direcció a preus més baixos. La raó em sembla que és evident.

     

    .- El preceptiu per Nadal és el cava en si. Si ha de ser de preu més mòdic, què hi farem. Però que n'hi hagi. Això mateix.

     

    .- Suposo que deveu treballar coneixement el calendari festiu de cada país. Naturalment. No tots els països celebren els Reis com nosaltres. Els Estats Units tenen el dia d'Acció de Gràcies.

     

    .- Les celebracions eventuals, com per exemple les esportives, les noteu? I tant! Un títol del Barça, un d'important com la Lliga, o la Champions, es tradueix en un milió d'ampolles de cava.

     

    .- Els autors de la "Guia de vins catalans" destaquen dels tastos a cegues realitzats per fer el llibre la valoració aconseguida per un Freixenet Carta Nevada. No ho sabia i me em satisfà que ho digui però tampoc és que em sorprengui molt. Aquí al món del cava les coses es fan bé. Hi ha una qualitat excel·lent i potser sí que som nosaltres mateixos que moltes vegades no hi donem la consideració que es mereix.

     

Enllaços:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.