La distribució, clau en la comercialització dels productes locals

Inici>Notícies >A fons >La distribució, clau en la comercialització dels productes locals
1
  • Els mercats centrals, com Mercabarna i Mercavallès, són els grans proveïdors d'aliments de proximitat de mercats locals i comerços a Catalunya

  • 1/02/2011
  • La distribució, clau en la comercialització dels productes locals
  • Malgrat la venda directa ha crescut els últims anys, no hi ha dubte que el sector de la distribució segueix sent fonamental per fer arribar al consumidor els productes de proximitat. L'eficiència en el  transport, el contacte de majoristes i productors i l'àmplia oferta dels mercats centrals posen en valor aquests agents de la cadena alimentària.

  • Els productes locals troben en el sector de la distribució la via majoritària per arribar als consumidors sobretot gràcies al paper de mercats centrals com Mercabarna o MercaVallès, grans proveïdors dels comerços i mercats locals a Catalunya. "Els productes locals es poden trobar també en un mercat central com Mercabarna on els majoristes busquen oferir aliments frescos i de qualitat i des d'on diàriament es distribueix amb rapidesa, un factor clau per fer arribar els aliments de proximitat al consumidor. Un exemple són les cireres ja que quan n'és època es cullen al matí, a la tarda arriben a Mercabarna i l'endemà ja es distribueixen des de primera hora perquè els comerços i la venda al detall les puguin fer arribar al client final amb les millors condicions possibles.", explica Casimiro Llorenç, president dels Empresaris i Majoristes de Fruites i Hortalisses de Barcelona i província (AGEM), col·lectiu vinculat a Mercabarna que, amb set naus i 200 empreses de venda a l'engròs, s'ha convertit en el gran referent de la distribució alimentària a Catalunya. Des de Mercavallès, un altre mercat central situat entre Sabadell i Terrassa, també es reivindica el paper del majorista a l'hora de comercialitzar els productes locals. "A Mercavallès, es poden trobar tots els productes catalans. Hi ha 60 parades que són 35 empreses i aquestes estan connectades amb tot Catalunya, però a més amb tot Espanya i tot el món", afirma Vicenç Ramia, president de l'Associació de Majoristes de Mercavallès que remarca "la importància que tenen els mercats centrals: si volem petit i mitjà comerç, que és el que aguanta el país, hi ha d'haver mercats majoristes". Ramia és un gran defensor del producte de proximitat perquè "és una manera de fer país; quan vaig a comprar una ampolla de vi si el puc comprar català no el compro Rioja perquè sé que dónes un benefici a empreses del país i els ajudes a tirar endavant", afegeix.

     

    Els majoristes coincideixen en assenyalar la importància de la seva activitat més enllà del seu paper d'intermediaris. "S'ha de deixar clar que no som simples intermediaris que ens emportem comissions sinó que treballem conjuntament amb els productors per definir el moment adequat per comercialitzar els seus productes a partir de la demanda del mercat.", explica Marc Danés, president de l'Associació de Majoristes de Fruita i Verdura de MercaGirona. També hi ha unanimitat en el fet que qui acaba marcant la política de preus i d'oferta de producte és el propi consumidor, com diuen fonts de la direcció del Mercat del Camp, mercat central de Reus: "Nosaltres portem gènere de Prades, és clar, però també de molts altres llocs; sí que és cert que cada gran mercat té més producte de la zona que li és immediata com també ho és que qui determina quina varietat de patata de carn s'imposa acaba és el comprador final". Pel que fa al preu, Lluís Recio, responsable de Recio Fruits, un dels majoristes del Mercat del Camp, afirma que "el botiguer ve, tria i remena, escull la fruita pel calibre i l'aspecte, i tu no pots tenir-la al preu que vulguis: és ell, qui el fixa". Òbviament, ho fa tenint en ment les preferències del client final que és amb qui manté contacte i que, al cap i la fi, acabarà sent qui talla realment el bacallà. Pel que fa al marge atribuïble al botiguer es mouria entre el 8 i el 12 %, sempre en funció del producte i del volum.

     

    El que no preocupa massa de moment als majoristes i distribuïdors és el creixement que ha experimentat a Catalunya la venda directa els últims anys. "El paper del majorista i distribuïdor és primordial en tots els sectors ja que tothom busca tenir allò que vol en el temps més curt possible i amb qualitat. I malgrat la venda directa ha crescut no ens ha repercutit massa perquè ho hem sabut compensar amb l'exportació", valora el president d'AGEM. "Ens afecta poc perquè el volum de negoci que aquesta representa és baix i sobretot correspon a productes ecològics que en aquests moments tenen poca presència a les grans superfícies o mercats centrals", afegeix Danés.

     

    Més enllà del paper dels mercats centrals, el sector inclou també un nombrós grup d'empreses, disperses en el territori, que s'encarreguen de distribuir fins als punts de venda els productes locals  que en la majoria de casos formen part d'una oferta més àmplia en la qual s'inclouen aliments procedents de molts altres llocs. És el cas de Peixos de Palamós, que distribueix a tot Catalunya, a l'Estat espanyol i a països com els Estats Units, Qatar i les Filipines, peix del Mediterrani però també espècies d'Alaska com el bacallà i el salmó. "La distribució és una tasca fonamental per fer arribar el producte local al petit comerç i després al consumidor, i que en el nostre cas realitzem amb vehicles i mitjans aliens perquè venem a un mercat molt ampli que abarca Catalunya i l'Estat espanyol però també països europeus, asiàtics i els EUA" , diu Octavi Obiol que apunta que les dificultats les troben sobretot a l'hora de fer arribar el seu gènere als mercats exteriors. També hi ha empreses especialitzades en el transport de productes alimentaris, com verdures i fruites i que serveixen el gènere dels productors als mercats centrals o el traslladen des d'aquests últims fins als punts de venda. Un sector que ha de complir una estricta normativa sobre higiene i seguretat per poder realitzar l'activitat i que ha vist com, amb la crisi, augmentava la competència per part d'empreses procedents del sector de la construcció i que s'havien quedat sense feina, com constata Josep Maria Vendrell, de Vendrell-Monell, empresa de La Canonja especialitzada en el transport de fruita i verdura.

Enllaços:
Municipis: Catalunya.
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.