Francesc Reverté: "Cada vegada estem més sensibilitzats per saber què mengem"

Inici>Notícies >A fons >Francesc Reverté: "Cada vegada estem més sensibilitzats per saber què mengem"
1
  • 29/07/2009
  • Francesc Reverté: "Cada vegada estem més sensibilitzats per saber què mengem"
  • Els productes alimentaris de Catalunya afronten el repte de donar-se a conèixer al gran públic. Des de la Federació Catalana de Productors d’Aliments de Qualitat, Francesc Reverté aposta per seguir amb les campanyes de promoció dels aliments amb distintiu DOP (Denominació d’Origen Protegida) i IGP (Indicació Geogràfica Protegida), amb el suport de la Direcció General de Comerç i del Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural de la Generalitat de Catalunya.
  • Reverté, que presideix una entitat que agrupa 18 Consells Reguladors d’Aliments de Qualitat –que representen 200 empreses, la majoria cooperatives, i prop de 16.000 productors– creu que s’ha de continuar treballant  perquè a Catalunya els consumidors i restauradors trobin amb més facilitat els productes de proximitat amb distintiu DOP i IGP, avalats per un segell comunitari de qualitat.

    De quina forma es materialitzarà l’acord signat recentment entre la Direcció General de Comerç, el DAR i la federació per impulsar la promoció dels productes amb DOP i IGP?

    Amb diferents accions, com per exemple una campanya amb l’eslògan ‘L’origen és qualitat’ i que al novembre es durà a terme a través de la premsa, ràdios i televisió, concretament als espais de més audiència sobre alimentació i gastronomia. Creiem que aquesta serà una manera molt eficaç d’arribar al consumidor perquè conegui les propietats de cada producte amb el distintiu DOP i IGP i sàpiga ubicar-lo en el territori.
     

    Com valora l’actual situació d’aquest tipus de productes alimentaris a Catalunya? 

    Per una part s’està fent una aposta molt important per la qualitat des dels productors i, per l’altra part, des de fa uns anys la Direcció General de Comerç i el Departament d’Agricultura, Alimentació i Acció Rural donen suport a les campanyes de promoció de la pròpia Federació per donar a conèixer els productes amb DOP i IGP i conscienciar al consumidor que és bo i sa consumir aquest aliments.   
     

    Quina és la diferència entre un distintiu i l’altre? 

    D’entrada, s’ha de destacar que la producció d’aliments amb el distintiu té associada uns valors socials i naturals, posant especial atenció en la qualitat i la vinculació amb un territori. Pel que fa a la diferència, aquesta rau bàsicament en el fet que la certificació DOP es concedeix a un producte que es produeix, s’elabora i envasa a una mateixa zona mentre que la IGP es dóna a un aliment que s’elabora o envasa a un lloc diferent d’on s’ha produït. 
     

    I què hi ha al seu darrere? 

    Amb aquests segells no només es garanteix un control de seguretat alimentària en la producció d’un aliment sinó que es defensen i promouen uns productes característics, vinculats a una zona, coherents amb una manera d’entendre i treballar la terra. També representen una aposta per mantenir ben cuidat allò que a tots ens agrada contemplar com el nostre entorn rural i paisatgístic. A més, quan nosaltres escollim aquests aliments amb identitat pròpia estem contribuint a mantenir l’equilibri del territori i el futur de la pagesia i ramaderia del nostre país.
     

    Si la promoció és l’assignatura pendent, quin és el primer pas?

    Tots hi tenim molt a dir, des de l’administració i la pròpia Federació prenent consciència que calen més campanyes de promoció fins a la restauració, que és un aval importantíssim per als nostres productes; també les cadenes de supermercats, que van assumint que vendre productes de proximitat i qualitat és rendible; per últim, els consumidors, que haurien de ser exigents amb el que compren, i conèixer en tot moment la traçabilitat per saber d’on ve, qui ha produït i com s’ha produït el que mengen.
     

    Quin futur podem augurar als productes catalans de qualitat?

    Malgrat el present context en que bona part del sector està patint molt, sóc optimista pel fet que cada vegada el consumidor està més sensibilitzat per saber què mengem, d’on provenen i com s’elaboren els aliments, i som més exigents en qüestions de seguretat alimentària. En aquesta context els nostres productes amb DOP i IGP tenen un gran interès i potencial de mercat; l’assignatura pendent és que els consumidors coneguin aquests productes i els tinguin a l’abast quan van a comprar.  
     

    En quina mesura els productes catalans amb DOP i IGP es coneixen fora de Catalunya? 

    Tot i que aquest coneixement existeix, un dels principals objectius ara és consolidar el mercat interior. Si aconseguim que el consum de productes amb certificació pugi, no tindrem tanta necessitat d’anar a buscar aliments de fora que, moltes vegades, són d’una qualitat inferior. Per nosaltres es tracta d’una cursa de fons: tenim ja productors de qualitat i ara ens cal que es coneguin més per impulsar la seva comercialització i poder créixer.
     

    Fins a quin punt el portal Gastroteca.cat us pot servir de plataforma? 

    Està molt bé perquè ajuda a difondre aquests productes i a generar sinèrgies entre productors, distribuïdors, restauradors i el consumidor. Potser ens agradaria que s’hi reconeguessin de forma més clara les DOP i IGP pel fet que són productes amb un valor afegit però creiem que la iniciativa és molt positiva. Cal continuar treballant per acostar els nostres productes als consumidors. Els productors podem oferir qualitat i confiança, però no podem canviar el sistema per nosaltres mateixos.

Enllaços:
Comentaris rebuts (0)
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.