Entrevista a Carlo Petrini, fundador i president del moviment Slow Food

Inici>Notícies >A fons >Entrevista a Carlo Petrini, fundador i president del moviment Slow Food
1
2
3
Autor: Gastroteca.cat
  • “Slow Food defensa una globalització beneficiosa i que posa en valor el món local com un dels seus principals senyals d’identitat”
  • 7/05/2010
  • Entrevista a Carlo Petrini, fundador i president del moviment Slow Food
  • El president i fundador del moviment internacional Slow Food, l’italià Carlo Petrini, defensa en aquesta entrevista concedida a la Gastroteca a Barcelona els beneficis de la producció i consum d’aliments de proximitat i d'un model de comercialització local.
  • Quins són els principals objectius de Slow Food?
    Slow Food treballa amb la idea de canviar el sistema alimentari actual a través d’iniciatives com Km 0 que apel·len a la responsabilitat dels consumidors i dels cuiners, i també per evitar que s’acabi destruint la fertilitat del sòl amb l’ús de productes químics i desaparegui la pagesia. Un altre dels nostres objectius és reduir tot allò que llencem i que és actualment més de la meitat del que produïm al món. Els últims anys hem confós els valor dels aliments amb el seu preu. Treballem per tornar a donar a l'alimentació el valor més ampli i transversal que es mereix.

    Quan va impulsar aquest moviment es pensava que tindria el ressò que té actualment?  
    Si, des del primer moment, perquè l'alternativa que ha imperat en les darreres dècades és indubtablement insostenible. També he de dir que Slow Food va adquirir una visió més àmplia, no tant centrada en la gastronomia i el medi ambient, a partir de la creació de Terra Madre, una xarxa creada al 2004 que té presència en 153 països del món i que agrupa productors, cuiners, educadors i estudiants amb el desig d’aconseguir una producció agroalimentària bona i sostenible. 
     

    L’actual conjuntura econòmica afecta al moviment?
    Des que va començar la crisi actual, des del món econòmic i dels diferents governs ens han dit que la solució és consumir més. Això és una fal·làcia i no podem fer-ne cas: el nou paradigma ha de ser consumir menys, generar menys residus; fer com els nostres avis que van optimitzar els recursos al màxim. També és molt important reconstruir el concepte de comunitat i retrobar la nostra identitat així com impulsar la diferència i la diversitat com a valors essencials. De fet, aquesta és la filosofia del Km 0, que posa en valor l’economia i l’agricultura locals. 
     

    Slow Food posa molt d'èmfasi en el paper dels pagesos…
    Efectivament, hem de tornar a posar en valor el treball dels nostres pagesos, creant sinèrgies i vincles de coopertació amb ells; d'ells depèn el nostre bon menjar. però també el manteniment de la diversitat i la riquesa de gustos. En poc més d’un segle la humanitat ha perdut el 70% de la biodiversitat i no podem seguir per aquest camí; és un empobriment imperdonable, un crim, un pecat... Des de Slow Food, Terra Madre i Km 0 treballem per mantenir i recuperar aquest patrimoni, i en això hem de partir d'aquest nou paradigma on els consumidors passem a ser coproductors, en el sentit que participem d'una manera compromesa i responsable amb aquesta tasca tan important que fan els pagesos de cuidar la terra, en el seu sentit més ampli, i proveir-nos d'aliments sans i bons.

    Quines són les propostes de Slow Food pel que fa a la comercialització? 
    Defensem un model de comercialització local que no significa que s’hagi de canviar tot el sistema sinó que s’hi han d’introduir noves formes i espais per fer arribar al consumidor els productes de proximitat. Nosaltres no estem en contra de les grans superfícies sinó a favor dels mercats i establiments de productes locals.
     

    No troba paradoxal que aquest moviment pro-local hagi esdevingut global?
    Slow Food promou l’economia i producció locals però sense ànim de ser localista sinó global. Això significa que té les seves arrels a un determinat territori però que opera a través d’unes xarxes globals que l’allunyen del localisme. Treballa per una globalització beneficiosa, que no perjudica el món local. Aquest és un dels nostres principals senyals d’identitat.
     

    Vostè parla sovint de la capacitat transformadora que tenim els consumidors...
    En l'acte de consumir decidim el model socioeconòmic. Si consumim productes locals estem contribuint a desenvolupar l’economia agrícola local; aquesta elecció pot canviar el món; és la nostra força. Hem de treballar també perquè els nens coneguin el treball dels pagesos i els cicles dels cultius. La nostra ha de ser una revolució positiva, feta amb alegria però determinació que inclogui no generar més residus dels necessaris, incidir en l’educació alimentària, afavorir l’economia local i donar suport als pagesos i als joves que s’hi volen dedicar. El temps del canvi està arribant, s’ha de perseverar. No és una utopia.
     

    Però el consum de productes locals difícilment pot ser d'abast universal…
    És cert; això és com els restaurants de Km 0, que cuinen amb productes locals. Ja sabem que no tots poden ser-ho però sí necessitem que almenys n’hi hagi alguns. Dit això, n'hi pot haver molts més dels que hi ha actualment, de la mateixa manera que hi ha molt més espai pel comerç i consum dels productes locals i de proximitat, perquè la gent ho demana i perquè tenim productors ben a prop que passen moltes dificultats venent els seus productes a milers de quilometres lluny, amb tot el cost econòmic i mediambiental que això comporta. Slow Food no és un moviment elitista sinó que cada vegada compta amb un suport social més ampli. Al segle passat els nostres avantpassats van lluitar pel dret universal a votar i reduir les jornades laborals a vuit hores de feina, doncs als nostres temps la batalla serà pel dret a la qualitat dels aliments i a la bellesa.

Comentaris rebuts (1)
  • maroliveres
  • 16/05/2011 a les 10:25 am (Europe/Berlin +02:00)
  • "Creieu que seria bo promocionar més aquesta idea visitant als pagesos i oferint als consumidors, establint un vincle directe pels productes km0. Jo estaria disposada a fer aquest vincle, parlem-ne.
    Maria d\'olors"
    • La seva puntuació
    • 4 estrelles
    • 4 estrelles
    • 4 estrelles
    • 4 estrelles
  • banner vols ser a gastroteca
  • amb distintiu
  • es temporada de
Notícies Gastroteca
No us perdeu cap esdeveniment
Registreu-vos al butlletí
Informeu-vos de les nostres novetats:
Xarxa gastroteca.cat
  • Facebook
  • youtube
  • flickr
  • twitter
Aplicatius mòbils
Aplicatius Mòbils
Una nova forma de connectar-se a gastroteca.cat
Mapa interactiu
 
Trobeu el que busqueu en el nostre mapa.